Nu: väl behövligt söndagsmys.

Vilken kanonhelg! Det har varit fullt ös och jätteroligt. Igår började vi dagen med att kliva upp strax före åtta (på en lördag!) för att åka in till Filmstaden Söder för en förhandsvisning av en svensk klassisk skräckfilm som ännu är under produktion. Jag måste erkänna att jag gick dit med ganska låga förväntningar - det görs så lite bra skräckfilm överlag nu för tiden och i allmänhet brukar jag inte riktigt (läs "allt som oftast inte") falla för svenska filmer, så i mina ögon var oddsen ganska dåliga - men blev väldigt glatt överraskad! Den var kalasbra; ett klassiskt tema i cool retro-miljö med charmiga influenser av de gamla klassikerna från 70 och 80-talet (då skräckgenren fortfarande var ganska oförstörd). INSANE heter den och ni kan kolla in den lite närmare här. Jag rekommenderar den verkligen! Producenter är för övrigt Henrik Koelman och Anders Jacobsson (mannen bakom Evil Ed!).
Filmen var faktiskt lite extra speciell för mig, eftersom jag som barn ofta brukade åka vägen förbi det hotell som filmen spelades in i (med andra ord, det är i det hotellet som allt läskigt händer!) - Brännebrona Värdshus (om du klickar på länken kommer du till en hemsida fylld med fotografier av övergivna platser runt om i landet och världen - väl värt ett besök!). Då var jag alltid lika fascinerad över den ganska ovanliga - både lite roliga och lite absurt läskiga - byggnaden och brukade fantisera ihop historier om människorna som arbetade och bodde där och om vad som egentligen försiggick i de olika rummen (även om det alltid såg så tomt, övergivet och lite lagom nedgånget ut, att jag undrar om där någonsin fanns några gäster ens då) - och jag måste hålla med dem om att det är en plats som klippt och skuren för en skräckfilm!

 


(Bilder från http://web.telia.com/~u32209750/ och http://www.hallekis.com/xx080526a.htm)

 

Även helgens båda spelningar var kalasbra. I fredags gick vi speciellt dit för att se Digression Assassins och det gjorde vi rätt i. De var grymma! Gillar man tung och lite svårlyssnad (dumt ordval kanske, men tills vidare det mest passande jag har...) musik så är de också något jag kan rekommendera!
Helgens höjdpunkt var dock lördagen och Saturnalia Temple - en helkväll i glada vänners lag som även bjöd på  ett par härliga återseenden av vänner och bekanta som jag annars träffar alldeles för sällan. Saturnalia Temple lät bättre än någonsin och efter spelningen dansade, drack och roade vi oss vidare ända fram tills stängning. Sedan åkte vi hem och sov ända tills lunch. Precis som man ska göra på en söndag.

 


Kommentarer
Postat av: Zizzie

Vilken läcker byggnad! Såna har vi inte kvar många av i Sverige (om det ens fanns många till att börja med dvs). Kul med en annorlunda miljö, nästan så jag blir sugen att se den fast jag inte gillar skräckisar egentligen. Vi får se hur jag törs ;)



Kul med spelningar också. Låter som du haft en bra helg. Kram!



2009-08-31 @ 11:35:58
URL: http://zizzie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0